Emri dhe prejardhja e tij:
Ai ishte Imami, Muhadithi, Fekihe, Hafizi, dijetari i nderuar, Ebu Xhafer Ahmed ibėn Muhammed ibėn Selame ibėn Seleme ibėn Abdul Melik El Ezdi Et Tahavi. El-Ezdi ėshtė emėr fisi tė mirėnjohur nga Kahtani. Nofkėn Et Tahavi e ka fituar nga fshati Et Taha nė krahinėn Said tė Egjiptit. Ai ishte i lindur nė 239 H. Nė moshėn e re ai u shpėrngul nėEgjipt.
Nė kėrkim tė dijės:
Prejardhja e dijes sė tij ėshtė e lidhur me familjen e tij dhe dajallarėt e tij. Babai i tij ishte njė nga dijetarėt prej tė cilėve pėrfitoi. Mėsuesi i dytė ishte daja i tij Imam Ismail ibėn Jahja El Muzeni.(vdiq nė vitin 264). El Muzeni ishte njė nga dijetarėt mė tė ditur prej shokėve tė Imam Muhammed ibėn Idris Esh Shafiut. Edhe nėna e tij ishte nga dijetaret e fikhut dhe hadithit.
Mėsuesit e tij numri i tė cilėve kalon treqindshin ishin kryesisht nga Egjipti dhe dijetarėt qė vizitonin Egjiptin.
Me zgjėrimin e dijapazonit tė dijės ai e gjente veten nė konfuzion midis njė seri ēėshtjesh fikhu pėr tė cilat ai nuk gjente pėrgjigje tė mjaftueshme nga daja i tij qė do tia qartėsojnė ēėshtjen nė fjalė. Filloi tė hulumtoi se ēfarė bėn daja i tij nė situata tė ngjajshme tė paqartėsisė dhe kuptoi se ai shumė po i konsulton librat e shokėve tė Imam Ebu Hanifės (Hanefive). Shumė nga mendimet e hanefitėvė i kishte pėrmendur nė librin e tij Muhtesar El Muzeni.
Kjo gjė e nxiti qė ti konsulton librat e medhhebit hanefij dhe tė shqyrton bazat e tij dhe degėzimin e ēėshtjeve prej tyre. Kur njohuritė e tij mbi medhhebin hanefij u plotėsuan ai u bė njė nga pėrfaqėsuesit e kėsaj shkolle juridike, gjė kjo e cila nuk don tė thotė se ishte bėrė pasues i verbėr i saj. Nė librat e tij shpeshherė do tė gjejmė vende ku Imam Et Tahaviu si mė tė saktė e ka shpallur mendimin e ndonjė imami qė nuk ėshtė i medhhebit hanefij. E vetmja gjė e cila Imam Tahaviun e pėrcaktonte si hanefi ishte mbėshteja e tij qė ia bėnte metodologjisė sė shkollės hanefite nė nxjerren e dispozitave. Nė librin e tij Meani El Athar do tė gjeni gjykime qė Imam Ebu Hanifeja nuk i ka patur. Ky fakt e mbėshtet atė tė cilėn e tha Ibėn Zulak:
Kam dėgjuar Ebul Hasan Ali ibėn Ebi Xhafer Et Tahaviun tė thotė: Kam dėgjuar babain tim tė thotė: (i pėrmendi virtytet e Ebu Ubejde Harbavejnit dhe fikhun e tij dhe tha) Ai do tė mė pyeste mua rreth disa ēėshtje fikhu. Kėshtu njė ditė unė i dhashė pėrgjigjen time pėr njė ēėshtje kėshtu ai mė tha mua:Kjo nuk ėshtė opinioni i Ebu Hanifės. Et Tahaviu i tha: O gjykatės (Kadi) a duhet tė mbaj tė njėjtin opinion pėr ēdo opinion qė Ebu Hanifeja ka mbajtur! Ai tha: Unė pėr ti isha i mendimit se je mukal-ld (pasues i verbėr). Et Tahaviu tha: A nuk e din se mukal-lid bėhet vetėm njeri fanatik ose i trash nga mendja. Kjo fjalė u pėrhap nė Egjipt dhe u bė fjalė e urtė qė njerėzit e memorizuan. (Lisanul Mizan tek biografia e Et Tahaviut)
Lavdėrimet e dijetarėve pėr tė:
Ibėn Junuzi ka thėnė:Et Tahaviu ishte i besueshėm, besnik, fekih, pas vete nuk ka ardhur njeri si ai.
Imam Edh Dhehebiu nė librin e tij Et Tarih El Kebir ka thėnė: Fekihu, Muhadithi, Hafidhi, njė nga njerėzit mė me reputacion, i besueshmi, i dituri nė fikh dhe i menēuri.
Ibėn Kethiri nė El Bidaje ven Nihaje ka thėnė: Ishte i besueshėm, besnik, Hafidh me njohuri tė thella.
Me njohuri tė gjėra nė gjitha lėmitė e fesė me dije tė veēantė tė akidė, fikhut dhe hadithit.
Librat e tij:
Pėrsa i pėrket shkrimeve tė tij ato janė dėshmi pėr hulumtimin e tij, verifikimet qė i bėn dhe pėrpunim tė mirė tė temės qė e shqyrton.Midis shkrimeve tė tij ėshtė El Akide Et Tahavije pėr tė cilėn jemi duke shkruar hyrjen pėr tani gjithashtu pėr komentin e tij nga (Ibėn Ebi El Izz). Madje megjithėse madhėsia e librit ėshtė e vogėl dobitė e tij janė tė shumta dhe metodologjia e tij ėshtė ajo e selefėve.Dhe ju do tė gjeni qė pėrmban ēdo gjė qė mulimani ka nevojė pėrsa i pėrket besimit tė tij.Ėshtė gjithashtu libri i tij Meani El Athar i cili ėshtė njė libėr nė tė cilin ai prezanton kapituj tė fikhut, mendimet e dijetarėve dhe argumentet e tyre dhe i pėrmend analizėn e argumenteve tė tyre..
Ai la mbrapa shumė libra tė mėdhenj, pėrafėsisht 40 libra tė ndryshėm midis tė cilėve janė: Sunan Esh Shafiij, Mushkil El Athar, Ahkamul Kuran, El-Muhtesar, Sherh El Xhamiil Kebir, Sherh El Xhamiis Sagir, Esh Shurut, Nevadir El Fikhije, Er Redd ala Ebi Ubejd, Er Redd ala Isa ibėn Eban dhe vepra tjera tė dobishme.
Imam Tahavi ishte i mirėnjohur dhe i famshėm pėr urdhėrimin pėr tė mirė dhe ndalimin e tė keqes pėr deklarimin e vėrtetės dhe tė kthyerit tek ajo qė ai mbajti se ishte e vėrtetė pa u ndikuar nga asnjė mendim dijetarėsh, pushtetarėsh apo shokėsh.
Ėshtė e mjaftueshme pėr ne qė shumica e dijetarėve e kanė pranuar kėtė libėr (El Akide Et Tahavije) si: Njė shpjegim i Besimit tė Ehlu Sunne vel Xhemaah.
Vdekja e tij:
Imam Tahavi ka vdekur tė martėn nė fillim tė Dhul Kades nė vitin 321 H dhe ėshtė varrosur nė varrezat Karafe nė Egjipt. Allahu e mėshiroftė me mėshirėn e tij tė gjėrė. Marrė nga parathėnia e librit SHERHUL AKIDETI TAHAVIJE me redakturė tė Ahmed Shakirit